4 sierpnia, 2023
Mokry pasek rozrządu a olej silnikowy.
Mokry pasek rozrządu a olej silnikowy.

Pasek rozrządu w kąpieli olejowej, znany również jako „mokry pasek rozrządu” to rozwiązanie znane już od ponad 15 lat. Stosowany jest w silnikach producentów takich jak: Ford, PSA (Peugeot, Citroen, Opel) i Volkswagen. Mokre paski rozrządu są całkowicie schowane w silniku, podczas gdy typowe układy, z „suchym” paskiem rozrządu są umieszczone poza skrzynią korbową. Układy mokrego paska rozrządu zostały wprowadzone w celu zmniejszenia masy komponentów, zmniejszenia rozmiaru silnika, maksymalizacji wydajności i spełnienia określonych celów w zakresie emisji.

Mokry pasek rozrządu w kąpieli olejowej. Fot. materiały prasowe producenta.

W jaki sposób mokry pasek rozrządu może ulec uszkodzeniu?

  • Zanieczyszczenia olejowe, takie jak sadza oraz inne zanieczyszczenia powstałe w wyniku utleniania oleju, mogą przedostać się między zęby paska i kół pasowych, osłabiając pasek.
  • Zużycie zewnętrznej powłoki paska naraża znajdujące się pod nim materiały bezpośrednio na działanie oleju, który może zawierać niespalone lub częściowo spalone paliwo, a z kolei niszczy odsłonięte, kolejne warstwy materiału paska.
  • Zęby na pasku mogą po prostu odpaść, tworząc na pasku gładki odcinek. Powoduje to ślizganie się koła pasowego i zmianę pracy rozrządu silnika, a więc – poważną awarię.
  • Boczna ściana paska narażona jest na działanie oleju i zanieczyszczeń się w nim znajdujących, a to może powodować rozwarstwienie paska.

Jakikolwiek element oderwany od paska, czy też materiał z którego wykonany jest pasek ulegający zużyciu dostaje się do oleju, a to może powodować problemy w innych częściach silnika, wynikające z zablokowania dróg olejowych, a szczególnie – filtra oleju. W efekcie następuje spadek ciśnienia oleju.

W jaki sposób zredukować ryzyko przyspieszonego zużycia mokrego paska rozrządu?

Mokry pasek rozrządu, konstrukcja:

Początkowo, mokre paski rozrządu charakteryzowały się prostymi zębami. Z biegiem czasu, wraz ze zdobyciem doświadczenia i zaawansowanej technologii produkcji, producenci zaczęli produkować paski z zębami o zakrzywionym kształcie. Dzięki temu, zęby są mniej podatne na zużycie, są bardziej wytrzymałe, i cichsze.

Paski:

Producenci wykonują paski rozrządu z gumy lub elastomerów, takich jak nitryl, neopren lub poliuretan, dodatkowo zawierają one kordy wzmacniające, które jednocześnie kontrolują napięcie paska. Zwykle, nowe konstrukcyjnie paski mają również powłokę odporną na olej, aby wydłużyć ich trwałość – obecnie są one zdecydowanie bardziej żywotne niż w pierwszych samochodach z mokrymi paskami.

Testowanie kompatybilności z elastomerami:
Aby zredukować negatywne oddziaływanie oleju na elastomery stosowane w całym silniku, wielu producentów silników wymaga przeprowadzenia testów kompatybilności oleju danej specyfikacji z elastomerami stosowanymi w danej grupie silników. Test PSA trwa 1000 godzin, VW ma test o czasie trwania 500 godzin, a Ford testuje olej przez 168 godzin, oczywiście przy użyciu materiału używanego do produkcji mokrych pasków rozrządu. Natomiast oleje silnikowe są zaprojektowane tak, aby spełniały te surowe wymagania w rzeczywistych warunkach jazdy, a nie wyłącznie w laboratorium.

Co zrobić aby wydłużyć żywotność mokrego paska rozrządu?

Używać oleju o właściwej specyfikacji, wysokiej jakości.

Należy zawsze stosować olej silnikowy o specyfikacji lepkościowej, a przede wszystkim spełniającego normę (specyfikację) taką, jaką zaleca producent samochodu dla danego modelu. Nie oznacza to, że musi to być olej marki rekomendowanej przez producenta samochodu. Wysokiej jakości olej ma dużą zdolność do neutralizacji sadzy i zanieczyszczeń i utrzymywania ich w zawieszeniu (nie odkładają się one na elementach silnika, czy właśnie paska). Aby podjąć właściwą decyzję, warto skorzystać m.in. z narzędzia doboru oleju Millers Oils „Which Oil?”. W razie wątpliwości, zawsze możesz także skorzystać z porad naszego działu technicznego.

Skrócić interwał wymiany oleju.

To, w jaki sposób użytkowany jest samochód ma kluczowe znaczenie dla długości interwału wymiany oleju. Jeśli samochód użytkowany jest w ciężkich warunkach, okres pomiędzy wymianami oleju powinien zostać skrócony. Ciężkie warunki obejmują: jazdę na krótkich dystansach, jazdę w stylu „start-stop”, przewożenie cieżkich ładunków lub ciągnięcie przyczepy, oraz długi czas pracy na biegu jałowym. Z naszego doświadczenia wynika, że okres między wymianami należy wtedy skrócić o połowę. Ignorowanie interwałów wymiany oznacza mniej oleju na pasku rozrządu, degradację oleju silnikowego, a w efekcie skrócenie żywotności paska.

Stosować odpowiedniej jakości płukankę Engine Flush.

Stosując każdorazowo przy wymianie oleju odpowiedniej jakości Engine Flush, czyli „płukankę”, pomagamy usunąć z układu smarowania więcej zanieczyszczeń, które szkodzą mokremu paskowi rozrządu, niż wymieniając olej bez „płukanki”. Dzięki temu, wydłużamy żywotność paska, a także nowego oleju. Czy stosowanie „płukanki” jest bezpieczne dla mokrego paska rozrządu? Jeśli chodzi o Millers Oils Engine Flush, odpowiedź brzmi – tak. Nie zawiera rozpuszczalników i m.in. dzięki temu, jest całkowicie neutralna dla elastomerów użytych do produkcji mokrego paska rozrządu. Więcej o płukance Millers Oils Engine Flush, dowiesz się z tego artykułu.

Wysokiej jakości, bezpieczna dla mokrego paska rozrządu płukanka.

Skrócić interwał wymiany paska rozrządu.

Różni producenci rekomendują różne okresy pomiędzy wymianami paska rozrządu, zazwyczaj jest to od 100 000 km do 150 000 km. Jednak obecnie, wiele wyspecjalizowanych warsztatów oraz ASO, zaleca skrócenie okresów pomiędzy wymianami, gdyż awarie paska pojawiają się przy znacznie mniejszych przebiegach.

Jak wykryć problemy z mokrym paskiem rozrządu odpowiednio wcześniej?

  • Olej sam w sobie nie wskaże nam nadchodzących problemów z mokrym paskiem rozrządu. Jeśli jednak mokry pasek jest zużyty, uruchomienie silnika może być trudne lub może wystąpić przerwa w zapłonie, nierówna praca na biegu jałowym i niestabilna praca przy wysokich obrotach.
  • W niektórych pojazdach może być możliwe wizualne sprawdzenie stanu paska, robi się to zaglądając przez wlew oleju i szukając śladów pęknięć.
  • PSA ma narzędzie, które mierzy szerokość paska, aby sprawdzić, czy nie ma pęcznienia, które wskazywałoby, że pasek wymaga wymiany. Dalsze badanie wymagałoby zdjęcia miski olejowej w celu dokładniejszego przyjrzenia się paskowi i innym częściom silnika.

Podsumowując, właściwa konserwacja istniejących i rozwój technologiczny kolejnych układów rozrządu z mokrym paskiem, ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia ryzyka powstawania uszkodzeń. Mokry paskek oferuje korzyści, szczególnie w zakresie spełniania docelowych poziomów emisji, jednak różne czynniki mogą spowodować uszkodzenie paska i silnika. Bardzo ważnym jest, aby zawsze stosować olej o właściwej specyfikacji, i bardzo wysokiej jakości, utrzymywać jego odpowiedni poziom i nigdy nie przekraczać zalecanego przez producenta pojazdu interwału wymiany oleju, a jeśli to możliwe – skrócić go. Obowiązuje to niezależnie od tego, czy pojazd jest w okresie gwarancyjnym, czy nie. W razie wątpliwości zawsze skonsultuj się z wyspecjalizowanym warsztatem w celu uzyskania bezpośredniej porady.

Lista olejów silnikowych Millers Oils, które spełniają specyfikacje wymagające przez OEM testu na kompatybilność z elastomerami:

Trident Professional C3 5w30
Trident Professional ECO 5w30
Trident Professional C5 5w20

XF Premium C5 VW 0w20
XF Premium C5 5w20
XF Premium C2 ECO 0w30
XF Premium C2 0w30
XF Premium C3 VW 0w30
XF Premium C3 VW 5w30
XF Premium C2 5w30
XF Premium ECO 5w30

EE Performance C3 5w30
EE Performance ECO 5w30

Oleje Millers Oils spełniające normy dla olejów z mokrym paskiem rozrządu.