OLEJE SILNIKOWE MOTORSPORT

Świat motorsportu jest bardzo zróżnicowany: od lokalnych wyścigów górskich, po profesjonalne wyścigi długodystansowe. Millers Oils oferuje gamę olejów silnikowych o różnych lepkościach, nie tylko po to, by były odpowiednie do danego rodzaju motorsportu, ale także dla pojazdu i rodzaju przeprowadzonych modyfikacji.

CFS NT+

Gama olejów silnikowych CFS (Competition Fully Synthetic) NT+ opracowana została przy użyciu technologii NANODRIVE Low Fricition Technology drugiej generacji i jest przeznaczona do użytku w motorsporcie na najwyższym możliwym poziomie.

CFS, CSS

Gama olejów silnikowych CFS (Competition Fully Synthetic) oraz CSS (Competition Semi Synthetic) opracowana została przy użyciu technologii NANODRIVE Low Fricition Technology i jest przeznaczona do użytku w motorsporcie profesjonalnym i amatorskim, gdzie ważna jest maksymalna ochrona i moc, ale zespoły nie walczą o tysięczne części sekundy.

JAKI WPŁYW NA WYBÓR OLEJU MA DYSCYPLINA?

Podstawowym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego oleju jest rodzaj zawodów w jakich pojazd bierze udział.

Niektóre zawody, np. rajdy samochodowe poprzez swój charakter powodują, że silnik jest bardzo obciążony, a temperatura pracy i ciśnienie – podwyższone. Dlatego, w takich warunkach często polecane jest stosowanie oleju o wyższej lepkości.
Podczas wyścigów długodystansowych, ważne jest oszczędzanie paliwa, a w tym pomaga redukcja lepkości oleju. Przy zmianie z 5w40 na 5w30, można czasami osiągnąć nawet 3%. Z drugiej strony – należy pamiętać o odporności filmu olejowego i jego degradacji w czasie wyścigu.
Oleje o niższej lepkości są także rekomendowane tam, gdzie ściganie się rozpoczyna się bez możliwości odpowiedniego rozgrzania silnika i oleju.

JAKI WPŁYW NA WYBÓR OLEJU MAJĄ MODYFIKACJE SILNIKA?
Modyfikacje silnika mogą oznaczać, że olej oryginalnie nie niego rekomendowany będzie bezużyteczny.

Wraz ze wzrostem mocy, temperatura i obciążenie wewnątrz silnika wzrastają, a to oznacza trudniejsze warunki pracy dla oleju. W skrócie, im większe obciążenie oleju, tym bardziej jego lepkość będzie różniła się względem oficjalnej rekomendacji – a to w celu maksymalnej odporności filmu olejowego i ochrony.

CZYM JEST LEPKOŚĆ?
Lepkość to inaczej „grubość” cieczy, która jest ważną właściwością środka smarnego, ponieważ pomaga określić, jak dobrze olej przepływa wokół komponentów, a także jak mocny jest film olejowy.
Współczesne klasy lepkości oleju silnikowego składają się z dwóch liczb, np. 5w40 Pierwsza liczba to specyfikacja oleju w niskiej temperaturze lub zdolność płynu do płynięcia, gdy jest zimny (pompowalność podczas zimnego rozruchu), nawet w temperaturach do -35 stopni C.
Druga, to specyfikacja oleju w wysokiej temperaturze 100 stopni C, która określa go, gdy silnik pracuje w temperaturze roboczej. Utrzymanie prawidłowej lepkości, a tym samym ochronnego filmu olejowego, jest jeszcze bardziej istotne w przypadku silnika wyczynowego, który pracuje w ciężkich warunkach i najprawdopodobniej jest wysoce zmodyfikowany w porównaniu ze standardowym silnikiem.

CZYM JEST ZDDP I JAKI JEST JEGO OPTYMALNY POZIOM?
Ditiofosforan cynku (ZDDP) jest dodatkiem chroniącym silnik przed zużyciem stosowanym w olejach. ZDDP jest przydatne do ochrony metali w punktach styku pod dużym obciążeniem, np. na krzywkach wałków rozrządu i popychaczach. Działa również jako przeciwutleniacz, przedłużając żywotność oleju w trudnych warunkach.

Istnieje optymalny poziom ZDDP: zbyt mała ilość nie zagwarantuje odpowiedniej ochrony przed użyciem, ale zbyt duża ilość zwiększa tarcie, i przyspiesza zużywanie. Idealny poziom to 1000 – 1400 ppm, i wszystkie oleje Millers Oils Motorsport mają taką właśnie ilość ZDDP.

Ważne odnotowania jest, że olej posiadający 1400 ppm niekoniecznie jest najlepszy, jako, że poziom musi być zbalansowany z innymi dodatkami chroniącymi przed zużyciem, by zapewnić kompleksową ochronę.

Wybierz Kategorię

Newsletter

Aktualności