
Jako motocyklista wiesz, że każdy szczegół ma znaczenie, jeśli chodzi o osiągi motocykla. Ciśnienie w oponach, kontrola hamulców, konserwacja łańcucha, wszystkie te elementy są niezbędne. Ale jest jedna rzecz, która często umyka uwadze: olej. Prawda jest taka, że nie wszystkie oleje są sobie równe, a użycie niewłaściwego oleju może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Właściwy olej nie dotyczy tylko płynnej pracy silnika… chodzi o zapewnienie, że sprzęgło działa bez zarzutu, skrzynia biegów zmienia biegi płynnie, a motocykl poradzi sobie ze wszystkim, czego mu dostarczysz swoją jazdą.
Dlaczego potrzebujesz oleju przeznaczonego specjalnie do motocykli?
Silniki motocyklowe są zbudowane inaczej niż silniki samochodowe, stąd inne są także wymagania dotyczące oleju. W większości motocykli silnik, mokre sprzęgło i skrzynia biegów mają tę samą miskę olejową. Oznacza to, że olej nie tylko smaruje silnik, ale także pracuje ponad siły, aby utrzymać skrzynię biegów i sprzęgło w idealnym stanie. Oleje samochodowe nie są przeznaczone do tego rodzaju wielozadaniowości. Brakuje im specyficznych modyfikatorów tarcia potrzebnych do mokrych sprzęgieł, co może skutkować słabą wydajnością, zwiększonym zużyciem, a nawet awarią.
Dlatego oleje przeznaczone specjalnie do motocykli to nie tylko opcja, to konieczność. Zostały zaprojektowane z myślą o wyjątkowych potrzebach Twojego motocykla, zapewniając optymalną ochronę i płynniejszą pracę. Kiedy stosujesz się do zaleceń producenta dotyczących oleju, przygotowujesz swój motocykl do sukcesu.
Zrozumienie podstaw
Wzięcie z półki z olejami butelki z etykietą „olej motocyklowy” to dobry początek, ale wybranie właściwego wymaga nieco większej wiedzy. Oto, co musisz wiedzieć:
Dwusuwowy kontra czterosuwowy
Pierwsze pytanie: Czy motocykl ma silnik dwusuwowy czy czterosuwowy? Oleje do dwusuwów są formułowane tak, aby spalały się czysto i pozostawiały minimalne osady, podczas gdy oleje do czterosuwów muszą zapewniać długotrwałe smarowanie silnika, sprzęgła i skrzyni biegów. Użycie niewłaściwego rodzaju oleju może prowadzić do słabej wydajności lub, co gorsza, kosztownych uszkodzeń. W przypadku warsztatów doradzanie klientom w sprawie właściwego rodzaju oleju jest kluczowe, aby zapewnić wydajną pracę motocykla i jego dłuższą żywotność.
Lepkość – chodzi o przepływ
Lepkość oleju (np. 10w40 lub 15w50) określa, jak łatwo olej przepływa w różnych temperaturach. Niewłaściwy dobór lepkości może skutkować słabym smarowaniem, przegrzaniem lub zwiększonym zużyciem. Przestrzeganie instrukcji obsługi motocykla w tym zakresie jest kluczowe, aby mieć pewność, że olej działa optymalnie zarówno w normalnych, jak i ekstremalnych warunkach.
Zaawansowane dodatki
Nie wszystkie oleje są takie same. Oleje motocyklowe klasy premium są nasycone zaawansowanymi dodatkami zaprojektowanymi w celu zwiększenia wydajności.
Należą do nich:
– Modyfikatory tarcia (JASO MA/MA2) zapewniające optymalną wydajność mokrego sprzęgła.
– Detergenty i dyspergatory utrzymujące silnik w czystości i bez osadów.
– Środki przeciwzużyciowe chroniące silnik przy dużych obciążeniach.
W przypadku warsztatów, zalecanie olejów z zaawansowanymi dodatkami świadczy o wiedzy fachowej i zaangażowaniu w ochronę silnika, budowaniu zaufania klientów poprzez zapewnienie płynniejszej jazdy, dłuższej żywotności silników i mniejszej liczby napraw.
Dopasowane do Twojego motocykla
Niezależnie od tego, czy jest to motocykl sportowy, cruiser czy motocykl terenowy, każdy motocykl ma specyficzne potrzeby smarowania. Niektóre wymagają w pełni syntetycznych olejów ze względu na odporność na ciepło, podczas gdy inne lepiej sprawdzają się z olejami półsyntetycznymi lub mineralnymi. Postępując zgodnie z zaleceniami producenta, zarówno motocykliści, jak i centra serwisowe mogą mieć pewność, że motocykl otrzymuje dokładnie to, czego potrzebuje, aby działać jak najlepiej.
Dodatkowa ochrona
Silniki motocyklowe pracują zazwyczaj przy wyższych obrotach i temperaturach niż w samochodach, co oznacza, że olej musi pracować ciężej, aby wszystko działało płynnie. Twój olej musi sprostać wymaganiom agresywnej jazdy i ekstremalnych warunków. Co więc robi odpowiedni olej?
Redukcja tarcia
Mniejsze tarcie oznacza większą moc, lepszą oszczędność paliwa i mniejsze zużycie silnika. Zaawansowane oleje zmniejszają opór wewnętrzny, zapewniając Twoim klientom płynniejszą, szybszą i bardziej responsywną jazdę.
Stabilność temperatury i ciśnienia
Niezależnie od tego, czy Twój klient dojeżdża do pracy w mieście, czy też wykorzystuje swój motocykl do granic możliwości na otwartej drodze, olej musi utrzymywać swoją lepkość w zmiennych temperaturach. Olej klasy premium, który nie degraduje się szybko pod wpływem ciepła, jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa silników podczas długich, ciężkich jazd.
W przypadku warsztatów, stosowanie wysokiej jakości oleju prowadzi do mniejszej liczby problemów z naprawami związanymi z przegrzaniem i degradacją oleju, co przekłada się na zadowolonych, lojalnych klientów.
Dlaczego ZFS 4T Performance może być dla Ciebie odpowiednią gamą?
Jeśli poważnie podchodzisz do wydajności, odpowiedni olej jest równie ważny, jak paliwo w zbiorniku. ZFS 4T Performance 10w40 i ZFS 4T Performance 15w50 zapewniają wydajność i trwałość na poziomie wyścigowym bez uszczerbku dla niezawodności na drodze.
Ochrona sprawdzona w wyścigach
Zaprojektowany w oparciu o technologię estrową, ZFS 4T Performance zapewnia doskonałe smarowanie, odporność na ciepło i ochronę przy wysokich obrotach. Jego profil o wysokim współczynniku tarcia zapewnia optymalną wydajność mokrego sprzęgła, spełniając specyfikację JASO MA2.


Utrzymuje silnik w czystości
ZFS 4T Performance minimalizuje osady i szlam. Mniej zanieczyszczeń oznacza czystszy silnik, płynniejszą pracę, lepszą reakcję przepustnicy i mniejsze zużycie.
Zwiększa moc i przyspieszenie
Zmniejszając opór wewnętrzny, ZFS 4T Performance wyostrza reakcję przepustnicy, wygładza dostarczanie mocy i optymalizuje przyspieszenie. Więcej mocy na kole oznacza szybszą jazdę, bardziej responsywną i gotową do działania, kiedy tylko chcesz.
Stworzony do wysokich temperatur
ZFS 4T Performance, z technologią podwójnych estrów i w pełni syntetycznymi olejami bazowymi, jest odporny na rozkład oleju i utrzymuje lepkość w silnikach chłodzonych powietrzem i wodą. Bez względu na to, jak mocno naciskasz, olej Cię nie zawiedzie.
Zmniejsza zużycie
Pod dużym obciążeniem i prędkością silniki, sprzęgła i skrzynie biegów są narażone na uderzenia. ZFS 4T Performance wzmacnia film olejowy, zapewniając doskonałą odporność na utlenianie i ochronę przed zużyciem układu rozrządu, pomagając zmniejszyć kontakt metalu z metalem i wydłużyć żywotność silnika.
Maksymalna wydajność – testowana na najwyższym poziomie
ZFS 4T Performance nie jest przeznaczony tylko do wydajności, jest sprawdzony. Testowany w brutalnym rajdzie Dakar, wytrzymał ekstremalne temperatury, trudny teren i nieustanną jazdę. Jeśli poradzi sobie z Dakarem, poradzi sobie ze wszystkim. ZFS 4T Performance to najlepsze połączenie ochrony, mocy i wydajności, ponieważ gdy przekraczasz granice, Twój olej również powinien to robić.